Radionica „Čarobni svijet brojeva i oblika“ namijenjena je djeci vrtićke dobi (od 3. do 5/6. godine) kako bi upoznala i usvojila predmatematičke vještine (razumijevanje brojeva, oblika, veličina, količina, uzoraka, odnosa i vrijeme) na kojima se kasnije temelji sposobnost računanja i rješavanja problema, a na razumljiv i zanimljiv način, a to je igra.
Uzrast: djeca od 3. do 5./6. godine
Termin: ponedjeljkom u 16 h, kreće od 20. 10. 2025.
Predavač: Željka Vidović Balić
Zašto je važno poticati predmatematičke vještine?
… jer u ranoj dobi mozak djeteta prolazi kroz intenzivan razvoj i najosjetljiviji je na podražaje iz okoline.
Evo zašto: Mozak male djece je vrlo plastičan – živčane stanice stvaraju mnogo novih veza (sinapsi). Ta “plastičnost” znači da iskustva i poticaji iz okoline izravno oblikuju razvoj mozga. Ako dijete u ranoj dobi često ima prilike igrati se, istraživati, slagati, uspoređivati i brojati, mozak razvija mreže povezane s logikom, pažnjom, pamćenjem i rješavanjem problema. Kasnije u životu, kad plastičnost postupno opada, te se vještine nadograđuju, ali ih je teže razviti od temelja.
Predmatematičke vještine nisu samo “učenje brojeva” – one jačaju logičko mišljenje, sposobnost zaključivanja i rješavanja problema. Razvijaju pažnju, pamćenje, koncentraciju i upornost – ključne sposobnosti za školu i život. Pomažu djeci razumjeti svijet oko sebe kroz količine, odnose, obrasce i redoslijede. Potiču jezični razvoj, jer dijete uči imenovati, opisivati i objašnjavati (npr. “ovo je veće”, “ovo ide prvo”). Omogućuju razvoj samopouzdanja – dijete koje u igri uspije riješiti zadatak (npr. složiti uzorak, prepoznati broj ili oblik) osjeća ponos i sigurnost.
Djeca koja rano razviju predmatematičke vještine lakše ulaze u svijet školske matematike. Imaju bolje razvijene strategije razmišljanja – ne uče napamet, nego razumiju odnose i logiku. Kroz igru i istraživanje stvaraju pozitivan odnos prema učenju, što smanjuje kasniju anksioznost vezanu uz matematiku.
Što ćemo raditi na radionici? Učiti uz igru.
Djeca će kroz igru upoznati se s:
-
Brojevima i brojenjem
– Djeca uče brojati predmete (prvo mehanički, npr. “1, 2, 3…”, a zatim razumiju da broj označava količinu).
– Počinju razlikovati pojmove “više”, “manje”, “jednako”.
– Uviđaju da se brojčani niz uvijek nastavlja.
-
Oblicima i prostorom
– Prepoznaju osnovne oblike (krug, kvadrat, trokut, pravokutnik).
– Uočavaju sličnosti i razlike među oblicima.
– Uče prostorne odnose: gore–dolje, ispod–iznad, lijevo–desno, blizu–daleko.
– Razvijaju vizualno-prostornu orijentaciju
-
Veličinama, količinama i mjerenjem
– Uspoređuju predmete prema veličini (veće–manje), duljini, visini, širini.
– Razlikuju pojmove “puno” – “malo”, “teže” – “lakše”.
– Mjere i uspoređuju (npr. čaše vode, kocke u tornju).
-
Klasifikacijama i razvrstavanjem
– Djeca uče grupirati predmete prema boji, obliku, veličini, namjeni.
– Razvijaju logičko mišljenje – shvaćaju da jedan predmet može pripadati različitim skupinama.
– Uviđaju obrasce i ponavljanja (npr. crveno–plavo–crveno–plavo).
-
Vremenom i redoslijedom
– Upoznaju se s pojmovima “jutro”, “dan”, “večer”, “jučer”, “sutra”.
– Razumiju osnovne pojmove slijeda događaja: prvo–zatim–poslije.
– Vježbaju prepoznavanje ritma i ponavljanja kroz pjesme, pokrete i igre.
Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni Europska komisija ne mogu se smatrati odgovornima za njih.